Ferierejse

3. august 2004

Alder:
4 mdr.

Ferierejse

Vi har - ret spontant - købt en uges ferie til Sardinien. Vi rejser om to uger (midt i august), hvor genemsnitstemperaturen er 30 grader dernede. Til den tid vil vores datter være 4½ måned.

Jeg ammer stadigvæk fuldt ud, og det håber jeg selvfølgelig at kunne blive ved med 1-2 mdr. endnu.

Jeg vil gerne, at jeg kan amme til hun er 5½-6 mdr. om muligt. Det er lettere, og jeg vil gerne springe vælling og tynd grød over.

Kan jeg gå fra modermælk direkte til mos og i så fald hvor tidligt, hvis det skulle blive nødvendigt før end beregnet? Jeg har intet imod vælling, men synes bare det vil være lettere at springe det stadie over.

Hvordan skal jeg forholde mig med hende på ferien?

Skal jeg tage noget færdigblandet modermælkserstatning med til hende for en sikkerheds skyld? Eller skal det være ex. færdigblandet NAN 2 som er majsvælling?

Jeg har selv astmaeksem, så skal jeg vælge noget helt andet for at mindske risikoen for evt. allergi hos hende? (Jeg regner med at tage en kop med tud med til hende, da hun aldrig har fået sutteflaske).

Jeg er lidt nervøs for, om hun bliver så vild med MME eller vælling, at jeg ikke kan få hende til at tage brystet derefter. - HVIS det skulle blive nødvendigt at supplere med andet end modermælk.

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig, at hun skulle begynde med fast føde endnu, da det tilsyneladende ikke er nødvendigt. Men skulle jeg i stedet for erstatning tage et par glas mos med? Stadigvæk kun som ...

Annonce

... nødration, hvis jeg pludselig producerer mindre mælk.

Jeg har jo nok ikke mulighed for at skolde/koge koppen. Vil det være et problem bare at vaske den?

Skal jeg give hende væske udover at amme hende? Og kan det i så fald være kildevand fra flaske?

Jeg er ikke engang sikker på, at hun vil have det.

Vi vil leje en paraplyklapvogn, hvor ryggen kan lægges ned. Er det godt nok for hendes ryg? (Det er ret voldsomt at slæbe barnevognen med).

Udover den, tager vi også bæresele med. Men det bliver nok ret varmt for både hende og os at bære hende på maven. I øvrigt er hun ved at være tung at bære på.

Kan jeg dyppe sådan en lille størrelse i hotellets pool og/eller i havvand? (Jeg vil nødig risikere en infektion hverken i mave eller ører). Hun har aldrig badet i andet end sit babybadekar.

Jeg har købt en solhat med bred skygge og et par solbriller til hende. Jeg skal også anskaffe noget solcreme til hende.

Der var ikke flere ledige barnesenge på hotellet, så jeg regner med, at hun kan ligge på tværs i ekstrasengen med et par puder ved siden, så hun ikke triller ned. Så må vi tage en dyne og et tæppe med hjemmefra. Jeg tror at både hun og jeg vil sove bedre, når hun ikke ligger i min seng, men nu må vi se.

Vi har lejet en bil i tre dage. Vi lejer selvfølgelig også en autostol. Jeg ved ikke hvilke krav de har til stole dér. Hvad kan gå og hvad kan ikke?

Det var vist de spørgsmål, jeg havde. Er der mere, jeg skal tage højde for?

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder